
Budapest har etterhvert en mindre retro bilpark fra kommunisttiden, men det er fremdeles noen igjen i gatebildet.
Reiser man til Budapest så ser man stort sett de samme bilmerkene som i Norge, med noe mindre innslag av Tesla og Volvo riktignok.
Det som er forskjellen er alderen på bilene. Veldig mange biler i Ungarn er bruktimportert fra vestlige land og siden finanskrisen i 2008 har gjennomsnittsalderen på personbiler i Ungarn økt fra 9 år til 14 år.
Bilene er riktignok ofte litt av litt eldre modeller, men merkene er ikke like ukjente og oppsiktsvekkende for nordmenn som bilvariantene fra østblokklandene var for en del år tilbake. Ungarerere over 30 år er vokst opp med Ladaer, Trabanter og Wartburger, men det er veldig få igjen. Særlig i Budapest er det nesten umulig å se de kjente østblokkbilene. Du må enten ha skikkelig flaks eller booke en
Trabant-rally med oss.
Det samme gjelder igså offentlig transport. Langsomt, men sikkert, tar nye og moderne busser og trikker jobben fra de gamle. Det er derimot noen få unntak. Her er noen tips dersom du ønsker du oppleve god gammeldags offentlige transportmidler som er over 30 år, bråkete, som havarerer rett som det er, og som er uten aircondition (så man fryser om vinteren og bader i svette om sommeren).
Ikarus 260 eller 280 - busser
Utviklet på 1960 tallet og ble masseprodusert i titusentalls frem til 1971 og dette er selve "bussen" i Ungarn. De fleste ble pensjonert på tidlig 2000-tallet, men det er noen få som er igjen. Størst sjanse til å oppleve disse er på buss nummer 20 eller 30 som går fra Keleti-togstasjon.
Ikarus 280T - sporbuss
Dette er en spesialversjon av bussen over. T-en står for "trikk" fordi at denne bussen er nettopp en blandning av buss og trikk. Dette er en busstype som går på vannlig veier, men trenger elektrisitet via trikkeledninger. Igjen er det veldig få igjen, men mange av dem går fra Arany Janos metrostopp.
GANZ CSMG - trikk
Igjen et transportmiddel som ble utviklet i Ungarn i 1960-tallet og produsert frem til 1978. Disse trikkene gikk flere titalls millioner kilometer på trikknettverket i Budapest før de fleste ble solgt som vrak. Noen få overlevde og kan oppleves på trikk nummer 47 eller 49 som går fra Deak ter midt i sentrum av byen. En fin alternativ er det berømte
trikk nr 2.
SGP - tannhjulbane
Vår favoritt er dette spesialiteten. I dag kalles ruten trikk nr. 60 og går fra Buda-sentrum opp til fjellene. Det er ikke bare naturen som er fantasisk hvor denne litt gjemte spesielle saken går, men tannhjulbanen selv er ganske spesiell. Folk kaller dem "røde kyr" men de er tøffe kyr siden de har vært i drift siden 1973. Selvsagt har de blitt pusset opp og modernisert innvendig, men her har du stor retrofølelse både for store og små.
Vår tipp: lei en sykkel, ta trikk 60. opp til toppen, og ta en fin sykkeltur i Buda-fjellene. Ved oppholdsvær er det garantert mye moro.