
Oppdatert Januar 2025
Husk egne bestillings- og avbestillingsbetingelser gjelder for grupper, næringslivskunder og for dere som kjøper pakker med flyreise. Disse står lengre ned på denne siden.
Etter mer enn 12 år i bransjen
forsøker å etterleve en folkelig og positiv profil og ved behov for
endring eller avbestilling har vi minimalt med ventetid på telefon og
epost. Ring oss derfor om noe oppstår og la oss diskutere situasjonen.
Om
vi ikke leverer, en av våre underleverandører svikter eller du ikke
får kommet, ja så har vi godt rykte på oss for å være rause og
imøtekommende. La oss prate om det og finne en god løsning for alle parter.
Vi råder deg til tegne en god reiseforsikring som sikrer dine utlegg og vi vil når som helst, i kraft av å være RGF registert norsk reisebyrå, utstede erklæringer for utlegg som du måtte ha som følge av avbestilling.
Bare husk å ta med pass, penger samt å printe ut alle reisedokumenter (vouchere) samt notere ned våre telefon/kontaktinfo før du reiser - slik at du kan melde på oss om det er noen endringer underveis - så går nok dette veldig bra!
Lov om pakkereiser
Våre
reisevilkår bygger på Lov om pakkereiser for reiser som faller
innenfor definisjonen i Lov om pakkereiser. Pakkereiselovens
bestemmelser gjelder ikke for bedriftskunder. Ved salg av kun
flybilletter eller andre enkelt reisetjenester som ikke er pakkereise, opptrer
vi kun som agent for flyselskapet eller den aktuelle leverandøren. Alle
krav i forbindelse med slike reisetjenester må rettes direkte til leverandøren av disse.
Reisebetingelser.
1. Bestilling og bekreftelse
Agency
AS forbeholder seg retten til å endre disse betingelsene fra tid til
annen. En bestilling foretatt av en gjest er bindende både for
servicetilbyder og gjesten når bestillingen bekreftes av Agency AS
skriftlig via e post. Dersom bestillingen skjer ved en representant for
gjesten, må budapest.no få oppgitt i hvilken utstrekning denne
representant/bestiller er ansvarlig for de forpliktelser som er inngått
overfor tredjepart. (Hotell, taxiselskap eller andre
servicetilbydere.) Du bekrefter herved at du er over 18 år gammel. Alle
reservasjoner er personlige og kan ikke videreselges, overdras eller
på annen måte gis videre til tredjepart.. Det utstedes elektroniske
vouchere for hver tjeneste som bestilles, og det er de reisens ansvar å
printe og medbringe disse. Bestillingsbetingelser for tilrettelagte
tjenester via Agency AS:
2. Ankomst og avreise
Hvis
man ikke er enige om noe annet, står rommet til gjestens disposisjon
fra kl.15.00 anskomstdagen. Utsjekking finner sted senest kl.11.00
avreisedagen. Ved ankomsten må gjesten gi de personlige opplysninger
som er foreskrevet i lokal lov og forskrift, eller av andre grunner er
nødvendig for hotellets virksomhet.
3. Avbestilling og uteblivelse (No show)
En avtale om reservasjon av tilrettelagte tjenester er bindende for
begge parter. Dersom den ene parten bryter avtalen, er vedkommende
forpliktet til å betale erstatning til den andre parten. Alle
tilrettelagte enkelt tjenester kan avbestilles av begge parter inntil
21 dager med fullrefusjon av innbetalt beløp, unntatt eventuelle
servicegebyr.
Når man har passert 21 dager betaler gjestene
normalt 100% av alle tjenester. All avbestilling eller endring skjer
skriftlig via epost refusjon "snabelA" budapest.no. Vi utsteder gjerne
en erklæring på dine utlegg som du kan ta opp mot din reiseforsikring -
da "last minute" endringer ofte skyldes sykdom eller årsaker hvor din
reiseforsikring vil gi refusjon. nb! Egne betingelser gjelder ved bestillinger som inkluderer flybilletter, pakkereiser eller gruppereiser. Se egen seksjon under om dette.
Om dokumentere avbestillingskostander påløper som underleverandør krever feks pga sesong eller "ferskvare" som billetter til fly, konserter eller kulturarrangement - er den reisende selv ansvarlig for å dekke mellomværende.
Tap / refusjon ved pakkereise:
Depositum
tapes i sin helhet om du avbestiller etter din skriftlig
epost-bestilling til oss. Normalt vil du da ha en tid frem til
reisestart på å betale resterende beløp. Endelig dato her vil avhenge av
flyselskap og billetttype. Etter at siste faktura/beløp er betalt vil man normalt IKKE kunne forvente refusjon. Dette er bransjestandard og likt for alle reisebyrå.
Vi
råder deg til tegne en god reiseforsikring som sikrer dine utlegg og
vi vil når som helst, i kraft av å være RGF registert norsk reisebyrå,
utstede erklæringer for utlegg som du måtte ha som følge av
avbestilling.
For reiser med fly er flyselskapenes betingelser tilhver
til gjeldene og i de fleste tilfeller må man betale 100% av reisen ved
bestilling, dette er bransjestandard og noe som gjelder alle reisebyrå.
For deg som kunde betyr dette at du betaler alt ved bestilling eller et
depsoitum samt restbeløp. Om du velger å avbestille pga sykdom, frykt,
pålegg fra arbeidsgiver eller fri vilje vil man normalt måtte betale iht
avtale. Dette gjelder ikke ved offisiellt erklærte fource major situasjoner.
4. Feil
Ved feil i bestillingen skal dette påpekes før betaling. Ved
gjennomføringen av betalingen bekrefter du samtidig at du godtar våre
betingelser for bestillingen, samt at de oppgitte opplysningene er
korrekte.
5. Kontaktinfo
Har du
spørsmål om kjøpt produkt, kontakt oss. Alle klager med økonomisk motiv
rettes til Agency AS, sentrumsgården 7240 Hitra Norge eller via e post
rkarlsen ”a” budapet.no Vi tilstreber alltid å ha fornøyde reisende,
og imøteser alle tilbakemeldinger på hvordan vi kan bli bedre til info
”a” budapet.no
6. Agency AS’s generelle ansvar.
Vi
har gjort vårt ytterste for at innholdet på våre hjemmesider og
produkt tilbud er korrekt. Vi forbeholder oss retten til å foreta
endringer uten varsel. Innholdet på sidene er trykket i god tro, og du
anerkjenner at Agency AS ikke kan kontrollere riktigheten i all
informasjon fra underleverandører. Agency AS ikke ansvarlig for
forsinkelser eller svikt i utførelsen av våre forpliktelser når disse
direkte eller indirekte skyldes begivenheter som rimeligvis er utenfor
vår kontroll. Uten å begrense ovenfor nevntes dekning skal det følgende
betraktes som slike begivenheter: Naturkatastrofer, utbrudd av
uroligheter, opptøyer, terrorisme, revolusjoner, handlinger av
regjeringer eller myndigheter (inklusive, men ikke begrenset til
nektelse eller inndragelse av samtykke eller tillatelse), tredjeparts
service og kvalitetsnivå, brann, oversvømmelse, lynnedslag, eksplosjon,
tåke eller dårlig vær, brudd eller sammenbrudd av energi- eller
vannforsyning (inklusive, men ikke begrenset til elektrisitet, gass,
vann, og telekommunikasjon), renovering utført av hotellet eller
veinett, streiker, lockouts eller blokkader og boikott. Pass, visum og
medisinske krav til deg og dine medreisende er ditt eget ansvar. Vi
anbefaler på det sterkeste at du/dere tegner en avbestillings- og
reiseforsikring.
7. Agency AS’s økonomiske ansvar.
Økonomisk ansvar over for kunder er begrenset til det høyeste av
følgende a) HUF150 000 ELLER b) verdien av reservasjonen foretatt hos
budapest.no. Alle servicetilbydere har til tider kampanjepriser som kan
være lavere enn Agency AS pris av ulike årsaker. Agency AS er ikke
ansvarlig for erstatning ved slike kampanjetilbud.
Det tas forbehold om endringer i program og flytider, samt justering av prisen som
følge av økning i oljepriser, valutakurser, skatter og avgifter og andre
uforutsette faktorer vi ikke har kontroll over. En eventuell prisforhøyelse
skal varsles den reisende senest 35 dager før avreise. Øker prisen
mer enn ti prosent, vil deltagerne få mulighet til å velge en annen tur
eller få refundert innbetalt beløp.
8. Merk følgende
- Tips (hotell, aktiviteter eller restauranter) er ikke inkludert.
- For transport fra flyplass, togstasjon eller havn er det ditt ansvar å vente på sjåfør eller representant på det stedet som er angitt på din voucher.
- Hvis du ikke kan finne sjåføren din eller representanten til avtalt tidspunkt, er det ditt ansvar å ringe det telefonnummeret som er angitt på voucheren før du arrangerer annen transport. Vi refunderer ikke egen booket transfer hvor vi ikke er kontaktet i forkant.
- For transport fra ditt innkvarteringssted må du møte opp på avtalte oppsamlingsstedet, som er angitt på voucheren din, minst 5 minutter før avtalt avgangstid.
- For transport med sjåfør som snakker det lokale språket, vil denne ikke hjelpe til med innsjekking på hotellet eller flyplassen med mindre dette er angitt som en del av tjenesten. - Når du angir hvilken tjeneste du ønsker å bestille, er det ditt ansvar å sørge for at den informasjonen du gir oss er korrekt.
-Når du mottar bestilt tjeneste er det ditt ansvar å påse at utført tjeneste er iht bestilling.
- Reisetiden for all transport er angitt som gjennomsnittelig tid
under normale forhold. Vi påtar oss intet ansvar dersom du ikke rekker
eventuell reise videre med fly, tog eller annen transport pga.
overskridelser av angitt reisetid. Vit at våre underleverandører som
regel beregner mer enn normalt med tid, at at man som regel har 50 – 1,5
times ventetid på flyplassen.
- Om du ikke er fornøyd med noen av
tjenestene som er tilrettelagt av Agency AS gi oss tilbakemelding på
dette ved første anledning. Ved klage, skade, forledelse eller annen
misnøye er ikke Budapest.no økonomisk ansvarlig med mindre partene enes
om dette. Vi tilstreber alltid å ha fornøyde reisende og ønsker din
tilbakemelding på områder våre anbefalte tilbydere kan bli bedre. Send
en e post til info "a" budapest.no
Reisebetingelser for gruppe, næringslivskunder og pakkereiser med fly.
1. Bestilling og bekreftelse
Agnecy AS / Budapest Agency forbeholder seg retten til å endre disse
betingelsene fra tid til annen. Du bekrefter herved at du er over 18 år
gammel.
Alle reservasjoner er personlige og
kan ikke videreselges, overdras eller på annen måte gis videre til
tredjepart uten særskilt avtale om dette.
Bestilling skal skje
skriftlig, og regnes som bindende etter at tilbud er bekreftet av kunden
via e post .Særlige helseforhold som krever dertil egnede rom,
diett eller medisinskutstyr skal opplyses om ved bestilling, om ikke kan
vi ikke garantere at vi og våre underleverandører kan imøtekomme dine ønsker.
Med mindre annet er skriftlig avtalt, innkreves et depositum på 30% av
det totalgrunntilbudet ved akseptert bekreftelse av
bestillingen. Restbeløp med evt tilleggsbestillinger skal være betalt iht faktura/avtale, normalt 45 dager før reisearrangementet starter.
Om depositum er lavere enn selve avbestillingskostanden og vi
kan dokumentere dette - er den reisende ansvarlig for å dekke
mellomværende.
Faktura utstedes og faktureres av Agency AS som er
medlem i RGF. Ved manglende betaling iht forfall forbeholder vi oss rett
til å redusere tildelt kapasitet, evt. kansellere kontrakten uten kostnad for Agency AS.
Merk at pakkereiselovens bestemmelser ikke gjelder for bedriftskunder.
For
reiser med fly er flyselskapenes betingelser tilhver til gjeldene og i
de fleste tilfeller må man betale 100% av reisen ved bestilling, dette
er bransjestandard og noe som gjelder alle reisebyrå. For deg som kunde
betyr dette at du betaler alt ved bestilling eller et depsoitum som er høyere enn anslått over samt
restbeløp. Om du velger å avbestille pga sykdom, frykt, pålegg fra
arbeidsgiver eller fri vilje vil man normalt måtte betale iht avtale. Dette gjelder ikke ved offisiellt erklærte fource major situasjoner.
2. Navneliste
Fullstendig
navneliste med passasjerens for – og etternavn, nasjonalitet,fødselsår
og kjønn skal være mottatt av arrangøren senest 45 dager før avreise eller ved bestilling om dette kreves.
Om man medbringer reiseleder, skal navn avmerkes tydelig på
navnelisten. Ved manglende navnerapportering eller mangelfull påmelding
forbeholder vi oss rett til å redusere tildelt kapasitet, evt.
kansellere kontrakten uten kostnad for Agency As.
3. Ankomst og avreise
Hvis
man ikke er enige om noe annet, står rommet til gjestens disposisjon
fra kl.15.00 ankomstdagen. Utsjekking finner sted senest kl.11.00 avreisedagen. Ved ankomsten må gjesten gi de personlige opplysninger som er
foreskrevet i lokal lov og forskrift, eller av andre grunner er
nødvendig for hotellets virksomhet.
4. Avbestilling og uteblivelse
En
avtale om reservasjon av tilrettelagte tjenester er bindende for begge
parter. Som avbestillingstidspunkt gjelder den dato arrangøren har
mottatt skriftlig avbestilling. Flyselskapene har innført
restriksjoner på muligheter for endringer og kanselleringer av bestilte
seter på en del av sine avganger.
Betingelsene er avhengige
av valgt flyrute. Merk at det ved flyreiser er særlige regler som
gjelder, og at de fleste billetter ikke kan avbestilles etter
bestilling. Dersom endring/kansellering av bekreftet flyreise medfører gebyrer fra flyselskapene, belastes den reisende tilsvarende.Dersom deltakeren uteblir ved avreise eller er forhindret fra å reise
p.g.a. manglende billetter, pass eller andre dokumenter, vil vi som
arrangør beregne reisens fulle pris.
Om ikke annet avtales skal følgende legges til grunn for gruppearrangement:
- Avbestilling uten kostand (utover depositum) senest 60 dager før ankomst.
- Endring/justering av antall med inntil 10% inntil 45 dager før ankomst.
- Ved avbestilling/reduksjon av gruppen senere enn 45 dager før avreise,
eller ved ikke oppmøte (no-show) belastes bestiller 100% av avtalt pris per person.
Vi gjør oppmerksom på at avbestilling som følge av frykt for tåke,
epidemi eller sykdom kun antas som gyldig avbestillingsgrunn ved
nasjonale og internasjonale beredskaps situasjoner hvor reise er
særskilt frarådet av offisiell instans. (normalt Utenriksdepartmentet)
5. Feil
Ved feil i bestillingen skal dette påpekes før betaling.
Ved gjennomføringen av betalingen bekrefter du samtidig at du godtar våre
betingelser for bestillingen, samt at de oppgitte opplysningene er korrekte.
6. Budapest.no’s/Agency AS generelle ansvar.
Vi
har gjort vårt ytterste for at innholdet på våre hjemmesider er
korrekt. Vi forbeholder oss retten til å foreta endringer uten varsel.
Innholdet på sidene er trykket i god tro, og du anerkjenner at
Budapest.no ikke kan kontrollere riktigheten i all informasjon fra
underleverandører.
Budapest.no er ikke ansvarlig for forsinkelser
eller svikt i utførelsen av våre forpliktelser når disse direkte eller
indirekte skyldes begivenheter som rimeligvis er utenfor vår kontroll.
Uten å begrense ovenfor nevntes dekning skal det følgende betraktes
som slike begivenheter: Naturkatastrofer, utbrudd av uroligheter, opptøyer, terrorisme, revolusjoner, handlinger av regjeringer eller
myndigheter (inklusive, men ikke begrenset til nektelse eller
inndragelse av samtykke eller tillatelse), tredjeparts service og
kvalitetsnivå, brann, oversvømmelse, lynnedslag, eksplosjon, tåke, aske
eller dårlig vær, brudd eller sammenbrudd av energi- eller
vannforsyning (inklusive, men ikke begrenset til elektrisitet, gass,
vann, og telekommunikasjon), renovering utført av hotellet eller veinett, streiker, lockouts eller blokkader og boikott.
Pass, visum og medisinske krav til deg og dine medreisende er ditt
eget ansvar. Vi anbefaler at man tegner en avbestillings- og
reiseforsikring. Servicetilbydere kan til tider kampanjepriser som
kan være lavere enn Budapest.no’s pris av ulike årsaker. Budapest.no er
ikke ansvarlig for erstatning ved slike kampanjetilbud.
Særskilt om ansvar ved salg av pakkereiser til næringslivskunder.
Våre
reisevilkår bygger på Lov om pakkereiser for reiser som faller
innenfor definisjonen i Lov om pakkereiser. Pakkereiselovens
bestemmelser gjelder ikke for bedriftskunder. Ved salg av kun
flybilletter eller andre reisetjenester som ikke er pakkereise, opptrer
vi kun som agent for flyselskapet eller den aktuelle leverandøren.
Alle krav i forbindelse med slike reisetjenester må rettes direkte til
leverandøren av disse.
7. Overdragelse
Kunden har rett til å overdra reisen til en annen som oppfyller betingelsene for å delta i pakkereisen.
Forutsetningen er at arrangøren eller formidleren gis melding om dette
innen10 dager før pakkereisen starter, og at arrangøren og/eller
underleverandører han benytter, ikke er bundet av regler som forbyr slik overdragelse.
Rutefly tilhører bl.a. denne kategori underleverandører hvor endring
kan være vanskelig. Ved navneendring etter at billetter påløper et
endringsgebyr på kr 1000,- eller tilsvarende utlegg pålagt Agency AS
av underleverandør. Alle kostander blir avklart med kunden før de
påløper.
8. Avbrytelser og endringer
Arrangøren
er ikke ansvarlig for følgene av forsinkelser eller annen manglende
oppfyllelse av tjenester og ytelser utover den refusjon som kan oppnås
av andre ansvarlige.
Vi er heller ikke ansvarlig for mangler,
avbrytelser og endringer som skyldes forhold som arrangøren ikke er
herre over, og som ikke kunne vært forutsett da bestillingen ble
bindende. Den reisende må selv sørge for de nødvendige forsikringer som
reisegodsreisesyke, ulykke-, ansvarsforsikring og lignende.
Det tas forbehold om endringer i program og flytider, samt justering av prisen som
følge av økning i oljepriser, valutakurser, skatter og avgifter og andre
uforutsette faktorer vi ikke har kontroll over. En eventuell prisforhøyelse
skal varsles den reisende senest 35 dager før avreise. Øker prisen
mer enn ti prosent, vil deltagerne få mulighet til å velge en annen tur
eller få refundert innbetalt beløp.
9. Billetter
Faktura
og billetter sendes normalt per e-post til oppgitt kontaktperson hos
bestiller. Unntak gjelder ved billettløse flyreiser, hvor gyldig
legitimasjon som pass benyttes.
10. Klager
Hvis
det foreligger mangel som gir rett til prisavslag eller erstatning, har
den reisende plikt til å gi arrangøren skriftlig beskjed så fort som
mulig via vakttelefon og/eller epost.
Klage i
forbindelse med overnattingssteder, maten eller noen andre tjenester
m.a. må straks tas opp direkte med hotellet, skipet eller lignende. I alle tilfeller må klager være fremsatt skriftlig senest 8 dager etter
reisens avslutning, med mindre særlige grunner gjør det rimelig å
forlenge klagefristen.
Om du IKKE tar kontakt med oss
under situasjonen hvor det er grunn til å anse at vår vakttelefon eller
tilstedeværelse kan løse en erstatningssituasjon, er vi ikke forpliktet til å utbetale kompensasjon.
11. Refusjon
Om noen av våre tjenester mot formodning må refunderes forwarders enhver betingelse som vi mottar fra våre leverandører. Dette betyr i klartekst a) om man avbestiller mot oss, men vi ikke mottar beløp - eller b) det er en forsinkelse fra når vi mottar den kjøpte tjenestens beløp tilbake fra vår leverandør, er vi kun pliktlig til å refundere om/når vi har mottatt betaling fra vår leverandør. Alle beløp som refunderes vil refunderes tilbake til samme person / selskap som betalte tjenesten.
12. Forbehold og feil og endringer
Vi tar forbehold om endringer i priser og avgifter.
12. Ansvarlig reisearrangør
Agency AS
Sentrumsgården
7240 Hitra
info@budapest.no
Vi
er medlem av RGF - REISEGARANTIFONDET - for merkevarene Agency AS /
Ungarn.no / Balaton.no Budapest.no / Balaton.dk / Budapest.dk /
Balaton.nu / Budapest.nu / gonow.no