
Her finner du informasjon om den siste metrolinjen i Budapest som hadde softopening i mars/april 2014!
Linje 4 (offisielt:
South Buda – Rákospalota (DBR) Line, Metro 4 eller M4, og uoffisielt:
Green Line) er den fjerde linjen i Budapest Metro. Det åpnet 28. mars
2014. De første planene for en fjerde metrolinje ble utviklet i 1972, da linjen ble planlagt mellom Sør-Buda og Rákospalota / Újpalota. Anleggsarbeidene startet først 32 år senere i 2004, og den første seksjonen med 10 stasjoner åpnet i 2014.
Bygging av linjen kostet 1,5 milliarder euro, eller 1,5% av Ungarns årlige BNP, hvorav 600 millioner kom fra EU-fond. M4 har en kryssende stasjonber for linje 2 ved Keleti pályaudvar og for linje 3 på Kálvin tér stasjon.
Den første delen, 7,4 km lang og bestående av ti stasjoner, forbinder den sørvestlige Kelenföld vasútállomás som ligger i Buda, og den østlige Keleti pályaudvar i Pest, under elven Donau. Det er planlagt tre ytterligere seksjoner.
Før Linje 4 ble bygget, tjente bare Linje 2 (den røde linjen) Budasiden av elven. I Ungarn har byggingen av linjen blitt mye kritisert for sin rute oppfattet som utdatert, selv om den generelle bystrukturen og befolkningstettheten forble uendret.
Softåpning skjer/skjedde den helgen 28-30.mars 2014.